Kies verstandig, neem een krijtje mee

Kies verstandig, neem een krijtje mee

20 juni 2018 0 Door Ma-Malu

Ja je leest het goed. Het staat er echt. De training die ik vorige week skipte om een 21k te lopen werd deze week er gewoon weer ingezet door mijn coach. Geen ontkomen aan. Wat houdt een krijttraining in? Ik moest eerst 10 minuten rustig inlopen en daarna op een mooie plek een streep zetten dat als mijn beginpunt dient. Vervolgens moest ik kijken hoever ik kwam in circa 5 minuten, een streep zetten en weer dribbelend terug naar het beginpunt. Dit moest ik 5x herhalen en daarbij steeds proberen 50m verder te komen.

Klinkt simpel, maar de uitvoering was wat moeilijker. Ik ben natuurlijk de slimmerd die even vergeet dat wanneer je dribbelt je langer doet over het terugkomen bij je startpunt. In plaats daaraan te denken telde ik steeds +5. Op 10 minuten was mijn startpunt, rond 15 minuten de eerste streep, weer terug naar het startpunt en rond 25 minuten de tweede streep…. Ik vond al dat het moeizamer ging om verder te komen terwijl ik echt wel sneller liep. En toen brandde ineens het lichtje. Ik moest kijken wanneer ik weer terug kwam bij het beginpunt om mijn tijd te weten zodat ik enig idee had wanneer ik weer 5 minuten had gelopen. (Hoezo Aziaten zijn goed in rekenen?)

Een training die mij totaal niet ligt, maar het gaat wel helpen om mijn gevoel voor afstand en tempo te verbeteren. Wat zal resulteren in het beter verdelen van energie. Verdeel en heers, maar een beetje logisch nadenken is ook erg handig.